Spring naar hoofd-inhoud

Ik Leer Leren Training

Ik leer leren is een training voor alle kinderen en jongeren vanaf groep 8 die vastlopen in hun schooltaken of slimmer willen leren.
De training geeft handvatten voor makkelijker en efficiƫnter leren.

Het programma is geschikt voor: 

  • Kinderen in de bovenbouw van de basisschool
  • Hoogbegaafde kinderen
  • Brugklassers
  • Kinderen in het 2e leerjaar van HAVO en VWO die plotseling merken dat het leren niet meer gaat zoals voorheen
  • Jongeren in het MBO en HBO

Alle aspecten van leren komen aan bod zoals: 

  • Leerstijl: Wat is je talent en hoe zet je dit effectief in
  • Leerstrategie: Wat is een slimme aanpak voor leerwerk, maakwerk en rekenwerk
  • Faalangst: Hoe ga je om met spanning en stress
  • Concentratie: Hoe houd je je bij de les en hoe houd je het vol
  • Motivatie: Wat doe je met 'geen zin' en saaie lessen
  • Plannen en organiseren van huiswerk, taakopdrachten en vrije tijd
  • Evalueren: Hoe pak je je zaken aan en hoe kan het beter
    en natuurlijk heel veel tips, weetjes, testen en oefeningen

Het verschil met huiswerkbegeleiding is dat de Ik leer leren training kinderen leert welke voorwaarden nodig zijn om te kunnen leren.
Waar huiswerkbegeleiding vaak gaat over de inhoud van de vakken, gaat Ik leer leren over HOE te leren.
Tevens helpt deze training naast beelddenkende en visueel ingestelde kinderen, ook kinderen met andere leerstijlen door het onderzoeken en aanbieden van meerdere leerstijlen en leervoorkeuren.
Daarmee is deze training uniek in zijn soort.

Al tijdens de training halen kinderen hogere cijfers en leren ze efficiƫnter en effectiever.
Het is prachtig om te ontdekken dat positieve reacties blijven binnenstromen.
Kinderen halen hogere cijfers, krijgen greep op faalangst, ontdekken hoe ze beter om kunnen gaan met concentratie en de motivatie voor leren gaat bij de meeste kinderen met sprongen vooruit.
Ook inhoudelijk begrijpen kinderen beter hoe ze kunnen plannen en hoe ze de verschillende soorten vakken op de beste manieren kunnen leren.
Kinderen en hun ouders krijgen meer inzicht in hoe ze het leren kunnen aanpakken.
Er worden gedurende de lessen veel vallende kwartjes ervaren. Ouders herkennen hoe ze hun kind kunnen ondersteunen en begrijpen ook meer van hun eigen manier van leren.

Uitspraken van kinderen zijn: 

  • ohhhh... is dit leren? Ik ging van steeds een onvoldoende nu naar een 8,7.
  • Als ik samen met vrienden leer, haal ik hogere cijfers omdat dit bij mijn leerstijl past.
  • Als ik het zo aanpak, heb ik hogere cijfers en kost het me minder tijd.
  • Zo wil ik er wel mijn best voor doen.
  • Nou als dat het is, ga ik er toch gewoon voor zorgen dat ik over ga?
  • Mijn ouders geloven nu eindelijk dat ik niet twee uur achter elkaar kan leren.
  • Als ik me niet kan concentreren, kan ik er nu zelf voor zorgen dat ik mijn hoofd er weer bij heb.
  • Gelukkig weet ik nu hoe ik me kan voorbereiden op een toets.
  • Het groen denken helpt mij ook als ik met vriendinnen ben.
  • Dus je kan ook op andere manieren een makkelijke samenvatting maken?
  • Ik snap nu eindelijk waarom en waarvoor ik leer en huiswerk maken doe ik nu met meer plezier.