Spring naar hoofd-inhoud

POPtalk: een nieuwe poppetjestaal

Het gebruik van poppetjes is als zodanig niet nieuw. Beeldende technieken worden al heel lang gebruikt in de systeemtherapie. POPtalk vindt zijn oorsprong in de theorie van 'een taal erbij' van Marleen Diekman en in de Davismethode van Ron Davis. In beide methodieken draait het om het visualiseren van onderwerpen. Het uitbeelden van gesprekken heeft een enorme meerwaarde in de communicatie. En dat ontdekken steeds meer mensen!

Trudy: Ik zag meteen de meerwaarde van dit beeldende materiaal in de communicatie met de kinderen die bij mij in counseling komen vanwege hun leer- en/of gedragsproblemen. Maar ook met mijn cliënten (met een verstandelijke beperking) bij Philadelphia. Het maakt een gesprek echt een stuk minder beladen en dus minder bedreigend. Ik krijg meer informatie omdat het beeldende materiaal het kind of de cliënt helpt om overzicht te krijgen in een bepaalde situatie. En dat werkt twee kanten op. Ook het kind of de cliënt leert zo weer nieuwe dingen over zichzelf. Zij zijn in staat om de 'film' vertraagd af te spelen en door het vraag- en antwoordspel komen zij weer tot nieuwe inzichten.

POPtalk is dus geen therapeutisch middel maar biedt een geweldige ondersteuning in gesprekken met zowel kinderen als volwassenen.

Overigens zijn er ook militairen en politieagenten die met poppetjes werken om situaties te verbeelden die zijn gebeurd of zouden kunnen gebeuren. Zo krijgen ze inzicht in wat wijs is om op een bepaald moment wel en niet te doen.

Het gesprek wordt in beeld gebracht

Tijdens een gesprek wordt er meestal een beroep gedaan op de verbale vermogens. Met POPtalk echter, wordt er gebruik gemaakt van beeldtaal. Er wordt dus een beroep gedaan op de verbeeldende vermogens. En dat is nu precies waar beelddenkers goed in zijn! Wist je trouwens dat mensen met een verstandelijke beperking bijna altijd beelddenkers zijn? Als (gesproken) taal niet je voornaamste communicatiemiddel is, is ondersteuning in het gesprek gewenst. Picto’s, plaatjes, gebaren en tekeningen zijn middelen die al regelmatig gebruikt worden ter ondersteuning van een gesprek. Maar POPtalk biedt meer. Door een situatie neer te laten zetten met POPtalk wordt het mogelijk om in korte tijd inzicht te krijgen in wat je kind of cliënt heeft beleefd, hoe hij dat heeft ervaren, wanneer één en ander heeft plaatsgevonden en waar hij of zij eventueel tegenaan is gelopen. Ook wordt het zoeken naar een oplossing een stuk eenvoudiger!